Дошкільне дитинство – коротка і щаслива мить. Дитина входить в світ з широко відкритими здивованими очима і кожну хвилину вона пізнає щось нове у цьому цікавому світі. Більшу частину знань про навколишнє малюк засвоює саме в дошкільному віці і завдання дорослих направити стихійне самопізнання в розумно-кероване русло.
Величезним запасом знань, нагромадженим людством, діти, які не відвідують дитячий садок, оволодівають під час ігор, прогулянок, спостережень, у процесі повсякденного спілкування з батьками, занять з ними. Батьки повинні уважно ставитися до запитань дітей, намагатися правильно відповідати на них. Це підтримує й розвиває інтерес, стимулює допитливість, а заняття, проведені в ігровій формі, сприяють кращому запам’ятовуванню і розумінню поданого матеріалу. Ще до школи дитина нагромаджує значний обсяг знань про предмети, з якими вона діє в іграх, у побуті, про матеріали, їхні якості і властивості, про інструменти і деякі трудові процеси. Водночас з наданням знань, у дитини необхідно розвивати вміння спостерігати, порівнювати, виділяти основні якості та ознаки предметів, властивості, особливості, причинно-наслідкові залежності у явищах, що спостерігаються. Для цього необхідно запропоновувати дітям ігри-завдання, які потребують певних розумових зусиль.
У даному розділі пропонуються серії знань, основані на вимогах «Базового компоненту дошкільної освіти в Україні і програми виховання дітей дошкільного віку «Малятко». а також приблизний перелік і зміст дидактичних ігор і бесід з дітьми.
- оперувати назвою держави, розуміти, що Україна є її рідною країною, називати столицю;
- поважати державні символи;
- знати, що світ населяють різні народи, орієнтуватися у тому, що деякі особливості їхнього зовнішнього вигляду, типові види занять, особливості побуту, пов’язані з умовами проживання.
Школа ставить перед першокласником нові вимоги. Дитина включиться у систематичну навчальну працю, у неї з’являться нові обов’язки і турботи, відбудеться зміна рухової активності. Тому, організовуючи режим дня для дошкільника, батьки допоможуть дитині швидше адаптуватися до життєвих змін. Режим – це раціональне і чітке чергування сну, їжі, відпочинку, різних видів діяльності протягом доби. Для дитини правильно організований режим – умова не тільки збереження і зміцнення здоров’я, але й успішного навчання. Сон. Велике значення для підтримки дієздатності першокласника має сон. Для дітей 6–7 років нормальна тривалість сну – 10–12 годин. Недостатня тривалість сну негативно відбивається на нервовій системі дитини: знижується діяльність кори головного мозку у відповідь на подразнення. Але для повноцінного відпочинку нервової системи і всього організму важливо забезпечити не тільки необхідну тривалість, але й достатню глибину сну.
Для цього важливо зробити наступне:
– привчіть дитину лягати і вставати в один і той же час, адже, коли дитина постійно лягає спати у певний час, її нервова система і весь організм заздалегідь готуються до сну;
– перед сном запропонуйте дитині заняття, що заспокоюють нервову систему (спокійні ігри, читання);
– перед сном обов’язково провітріть кімнату, в момент засинання дитини, а також під час її сну створіть спокійну обстановку (вимкніть яскраве світло, телевізор, припиніть голосні розмови).
Харчування. Їжа потрібна дитині не тільки для вироблення енергії і відновлення зруйнованих у процесі життєдіяльності речовин і клітин, але й для побудови нових клітин і тканин. В організмі дитини процеси росту проходять надто інтенсивно.
В їжі мають міститися у правильному співвідношенні всі речовини, що входять до складу тканин людського організму: білки, жири, вуглеводи, мінеральні солі і вітаміни.
-Білки містяться у молоці, м’ясі, рибі, яйцях - це основне джерело матеріалу для побудови тканин.
- Жири слугують перш за все для покриття енергетичних витрат, з них створюється жирова тканина в організмі. Але надмірна кількість жирів у харчуванні веде до порушення обміну речовин. У їжі дітей мають міститися жири тваринного і рослинного походження.
- Вуглеводи, які знаходяться у цукрі, крупах, картоплі і борошняних виробах, забезпечують організм енергією.
- Мінеральні речовини і вітаміни сприяють нормальному росту, розвитку і життєдіяльності організму, обміну речовин. Повноцінне харчування передбачає співвідношення білків, жирів і вуглеводів 1:1:3 (або 1:1:4). Якщо це співвідношення порушено, то навіть високоякісна їжа погано засвоюється.